Wilhelm Marstrands maleri af familien Heiberg fra 1870
Ordet er i øvrigt slet ikke dansk. Det kommer fra norsk og bliver optaget i det danske sprog i slutningen af det 18. århundrede. Første gang begrebet anvendes i betydningen tilstand eller følelse af velbefindende og hjemlig velvære er af præsten og digteren Claus Frimann i hans "Almuens Sanger" fra 1790. Men han var nordmand - så det tæller lige som ikke.
Vi skal små 75-100 år længere frem i historien, før begrebet får dansk fødselsret og bruges af 'danskere'. Af eksempelvis Chr. Winther og H.C. Andersen. Allerede i 1820'erne gjorde H.C. Ørsted, der bortset fra at være fysiker også havde interesse for sprog, sig overvejelser om begrebet. Nok var ordets lydelige udseende norsk, men indholdet lå snarere på linje med det med det tyske Gemütlichkeit, mente han. Selv om det nok heller ikke er helt dækkende, idet der også ligger en vis portion 'venlighed' heri. Tyskerne har også et andet udtryk, nemlig Heimlich, at være hjemme og lukke verden ude. Hermed er det nært beslægtet med hjemfølelse. At være væk fra hjemmet, borte fra det kendte, er ikke trygt.
Andre, nærliggende fremmedsprog har ingen ord, der helt dækker dette stykke danskhed. Englænderne taler om comfort, snug eller coisiness, der har relation til at gøre sig det bekvemt. Franskmændene taler også om comfort eller intimité. Selv om sprogforskerne har svært ved at fastslå, hvornår hyggen går ind i gængs, dansk tale, er det dog fortsat historisk interessant, hvilke omstændigheder, der skaber et sprogligt begreb.
I 1849 får vi Grundloven, men hvad vigtigere er, har vi før og efter været i krig med tyskerne - i 1848 og 1864. Efter nederlaget i den sidste krig var Danmark blevet et lille land, og dansker-ne rykkede sammen. Hvad udad tabtes skulle indad vindes. Ved petroleumslampens skær. Det er på denne tid, at gårdmandskulturen sejrede over byborgerskabet og hermed vandt kulturelt overherredømme. Hyggen blev som den firkantede bondegård: den åbner sig - indadtil. At blive stærk ved at vende andre og verden ryggen. Den blev vor arv og skæbne i og med, at vi gjorde en dyd og en ideologi ud af hyggen. Etablerede den som et skærmbræt, som ren es-kapisme. Den blev en af de tre, danske gratier. De øvrige er trivselens og tryghedens apoteose. Her blev roden til Janteloven - om ikke at hæve sig over andre - plantet i den danske bondemuld.
Men ser vi blot et øjeblik på den positive betydning af begrebet hygge kan det også indeholde humor, tolerance og åbenhed. Eksempelvis udtrykket "sådan en hyggelig fyr". Rund og mild, tweedjakke, hængerøv i fløjlsbukser og piberøg. Så er der 'råhygge' på drengen!
Men hyggen er frem for alt en kliché, som vi bruger i flæng, når vi ikke har andre og bedre ord at sætte i stedet. Et "tak-for-i-aften-det-var-hyggeligt" er med den nu afdøde forfatter og kritiker Poul Borum ensbetydende med en noget begrænset oplevelse. "Og branderten bliver unægtelig en anden, hvis stemningen ikke er god, og hvis man ikke får indfriet forventningerne" fortsatte han. Dette er endnu et bevis på, at hygge er et begreb, der bruges i flæng - "nu skal vi hygge os". Der er godt og grundigt gået inflation i ordet. Er hyggen så også merkantil? Er den ensbetydende med lørdagsindkøb af en flaske god vin, et par store bøffer og to pakker af de noprede kondomer i Irma? Kan Ekstra Bladets kontaktannoncer med "sans for hjemlig hygge" oversættes til "fysisk nærvær på lagnet"? Et hyggeligt samleje? Ja, hvorfor ikke? Vel i lige så høj grad som kønsakten kan rumme humor. Omvendt kan man mene, at hygge er intimitetens modsætning; intimiteten er dirrende, farlig, hengivende. Værtshusmiljøet i sin huleagtige dunkelhed er arena for udveksling af amoriner - hjulpet godt på vej af promiller. Men det siges også at gå helt godt i cafeernes spejlglas-akvarier.
I det hele taget forbinder vi ofte noget oralt med begrebet. De gamle vintersolhvervsfester har fundet sted i alle kulturer, til alle tider. I de nordiske lande lukkede man sig inde for fremmede og samledes om lys, mjød, fed mad og glæde. God mad og drikke er fortsat selvindlysende ingredienser i danskernes møde. Den dag i dag kommer gæsten ikke ind over dørtrinnet, før han får stukket et fyldt glas i den ene hånd og skal bruge den tredje til Kims. Værre er det sønderjyske kaffebord med de syv slags småkager. Og på landet må man stadig ikke "bære julen ud" - selv om det betyder indtagelse af klistret kirsebærvin og podernes frembringelser i fedtet marcipan rullet i kakao.
På grønlandsk er det mest almindelige begreb for hygge ilorrisimaarpoq, der indholdsmæssigt dækker at være rask, uden fjender og ikke være vred. I et andet ord indgår fred, at bo et godt sted i et tredje og at hygge om hinanden i et fjerde. Men uanset ordenes forskelligheder var resultatet det samme i det gamle grønlandske samfund: Det var ædegilder med rigelig mad ved tranlampen, hvor man fortalte gode historier. Generøsiteten var overvældende. Som værn mod tristheden i trange tider. Man kunne tåle at sulte, hvis man fornøjede sig, når der var mad nok. På samme niveau var det seksuelle overskud: Glæden ved at give. Manden, der havde været længe væk uden en kvinde, fik tilbudt værtens kone. Kvinderne blev ikke spurgt. Det samme var tilfældet med lampeslukningslegen med frit partnerbytte. Hyggelige fornøjelser som allerede Hans Egede forsøgte at sætte en stopper for.
Men julen - den er da hyggelig? I Biblen står der ikke et ord om hygge, og nissen er bestemt ikke en hyggelig figur. Nissen var oprindelig af hankøn, ofte ondskabsfuld og et helårsvæsen. Nu er det kun havenisserne, der står ude hele året.
Kan vi skrue op og ned for hyggen? Givet er det, at vi kan give den bedre eller dårligere rammer. Hvide vægge og byggelovens krav om minimumshøjde på to en halv meter er ikke de bedste forudsætninger. En enlig, stærk elpære højt oppe i loftet er ligeledes dræbende for stemningen. Derimod er levende lys en positiv formidler. For lyset kaster bløde skygger, der giver os en mulighed for at gemme os lidt for hinanden. Ild i en åben pejs eller en pind på ovnen tjener samme formål. Det er legitimt at sidde og se ind i flammerne. Og varmen forøger fornemmelse af velvære - af hygge. For kulde gør sig ikke. Vinteren har derfor betydning for danskernes boligindretning. I modsætning til sydeuropæerne opholder vi os langt mere i vore hjem, holder til inden døre i den lange, mørke tid. Og hygger os.
Vi lægger selv koden for hygge ind i vor tilværelse. Lad os bare tage fat på klichéerne: For det kan for den ene være 'ren lysedug' med juleplatter og kgl. porcelænsfigurer, den broderede klokkestreng og det Thorning-Schmidtske kakkelbord. For en anden kan hjemmet være støv-suget for nips, alt er funktionelt og firkantet - måske lidt bart - men hjemmet skal ose af 'god', gerne dyr smag med de originale PH-lamper, i glas forstås, fikse containerfund iblandet de-signermøbler. Kommer den lidt kitchede brølende hjort ved skovsøen - atter - til ære og værdighed eller skal sofastykket være spinkel grafik? Kniber det med ideerne til den selviscene-satte hygge, kan de fås gennem diverse uge- og boligindretningsblade. Tænk blot på 'Bo Bedre's betydning for den hjemlige hygge, hvor det sidste touch var den orange Fiskarssaks skødeløst på sned på sofabordet.
Kan tøj hygge? I en annonce fra 1925 for mænd med pomade i håret og lidenskabelige sideskilninger hedder det: "Smokingen er et Klædningsstykke, der hverken repræsenterer Selskabslivets Elegance eller Hjemmet Hygge." I dag er 'Silvansmokingen': joggetøjet, sammen med kondiskoene danskernes foretrukne fritidstøj. Den herskende, hjemlige dresscode kræver afslappet påklædning. Til både hverdag og fest. For man skulle jo nødig skille sig ud.
Og et sidste spørgsmål: Kan vi kommandere med hyggen? Svaret må blive bekræftende. En mand berettede således om sin familie, der hver søndag samledes på Nørrebro, hvor moderen stillede an, stram i masken og iført sort med et: "Så hyg da, for helvede". Resultatet blev derefter...